
Veel gestelde vragen
Hoe lang duurt een therapie traject?
De duur is afhankelijk van de hulpvraag en verschilt per persoon. Gemiddeld genomen duurt een traject met individuele sessies zo’n zes maanden tot 1 jaar en bestaat het uit gemiddeld 7 tot 20 sessies.
Hoeveel tijd zit er tussen de sessies van een traject?
We plannen de sessies van een traject idealiter in het begin met 2 weken afstand van elkaar. Na een aantal keren kan het ook elke drie weken tot 1x per maand. Alles in overleg natuurlijk. Alles is mogelijk, net wat past.
Wat als we een traject afspreken en na de intake blijkt dat het niet is wat ik dacht?
Dat kan altijd natuurlijk. Het is ook heel belangrijk goed te voelen of we bij elkaar passen. Is het niet zo? Dan even goede vrienden en dan betaal je natuurlijk alleen de intake.
Geef je ook sessies via beeldbellen?
Nee, in principe niet. Alles is natuurlijk in overleg bespreekbaar.
Ben je buiten de sessies bereikbaar voor vragen?
Als je ergens mee zit en je er echt niet uitkomt voor de sessie aan, mag je mij overdag contacten. Als we langer dan 15 minuten in gesprek zijn, dan zal ik kosten in rekening brengen naar rato van het sessietarief (per 15 minuten = €21,25)
Worden sessies vergoed door de zorgverzekering?
Ja, individuele sessies worden door de meeste zorgverzekeraars deels vergoed vanuit de aanvullende verzekering (alternatieve therapie). Check voor de zekerheid bij je eigen verzekering of de sessies vergoed worden en hoeveel dat is.
Ik ben onder medische / psychische behandeling, kan dat kwaad?
Lichaamsgerichte psychotherapie is een volwaardige therapievorm die uitstekend samengaat met alle medische behandelingen. Indien gewenst of nodig vindt er overleg plaats met de behandelend arts, psycholoog, psychiater of andere complementair behandelaar. Uiteraard met jouw toestemming. Als ik merk dat het teveel is bespreken we dat natuurlijk.
Als je een gemaakte afspraak niet kunt nakomen?
Dan kun je deze tot 48 uur van tevoren kosteloos verzetten. Afspraken die niet 48 uur van tevoren zijn afgezegd of een ‘no-show’ worden volledig in rekening gebracht.
Wat kan ik doen als ik een klacht heb?
Het is natuurlijk de bedoeling dat je tevreden bent over de therapie en ons contact. Stel dat je andere verwachtingen hebt of ergens niet tevreden over bent, dan ga ik graag met je in gesprek zodat we de kwestie snel kunnen oplossen. Mochten we er in het uiterste geval samen niet uitkomen, dan kun je via mijn beroepsvereniging VBAG een klachtenfunctionaris inschakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. Ik als therapeut heb het recht om hiervan op de hoogte gesteld te worden. De praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir. Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop je onvrede of klacht is afgehandeld voor je onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de geschillencommissie Zorggeschil. Voor meer informatie kijk je op de website van mijn beroepsvereniging VBAG: https://vbag.nl/consument/klachten-en-geschillen/. Zie voor meer info ook de “klachtenregeling”
